Pilotproduktioner og fagligt fokus

På vores søstersite Små Produktioner findes en lang række korte, selvinstruerende aktiviteter, der er velegnede som pilotproduktioner eller til at træne brugen af mediefaglige værktøjer eller udstyr.

Niveau : Mediefag Holdstørrelse : 1-3 elever
Fag : Mediefag C, B Teknisk niveau : Let/middel
Tid : 2-6 lektioner á 45 min.
Se alle

Aktiviteter til mediefag

Herunder er der blot et udpluk af aktiviteter egnet til mediefaget. Se dem alle ved at gå til SmåP.

SE ALLE AKTIVITETER TIL MEDIEFAG PÅ SMÅP.DK
Klassisk filmsprog

Sådan optager du en filmscene

Eleverne møder en professionel filmfotograf og lærer grundtrinnene i at planlægge og optage en filmscene med to karakterer. Eleverne får en forståelse for, hvordan en scene er opbygget af flere indstillinger med forskellige billedbeskæringer, og de prøver selv at optage og klippe en scene.

3x45 min.

SE AKTIVITET
Lav en

Kickass-film

Lav en fælles film - hver for sig. I denne filmstafet optager alle elever individuelt korte actionklip af slag og spark, som deles og klippes sammen til en fælles kick-ass slagsmålsfilm.

3x45 min.

SE AKTIVITET
En poetisk dokumentar

Portræt af et sted

Eleverne får praktisk erfaring med tre modaliteter ved at lave en poetisk dokumentarfilm om et sted, der betyder noget for dem. De optager en billedside, skriver og indtaler voice over, finder et stykke musik og klipper det hele sammen.

5x45 min.

SE AKTIVITET
Øvelser til

Ideudvikling til kortfilm

Eleverne arbejder i denne aktivitet med finde frem til idéer og herefter strukturere idéerne, så de egner sig til at blive produceret som en kortfilm. Flere forskellige øvelser.

2-4 lektioner á 45 min.

SE AKTIVITET

Skriv et filmmanuskript

Hvis du allerede har en ide til en film eller en scene, kan denne aktivitet bruges til at omsætte den til et filmmanuskript. Se først manuskriptforfatterens tips.

3 x 45 min.

SE AKTIVITET
Skab et

Lyddesign fra bunden

Eleverne trækker en filmscene uden lyd, som de skal planlægge og optage alle lyde til. Derefter sammensætter de lydsiden i et redigeringsprogram.

SE AKTIVITET
Skab

Chok og spænding

Hvem kan skræmme klassekammeraterne mest? Eleverne lærer af Hitchcock om forskellen på chok og spænding og klipper så selv en gyserscene ud fra det forproducerede råmateriale. De skal også designe en effektiv lydside til at bære stemningen.

3x45 min.

SE AKTIVITET