Forløb Se film Værktøjer Skolelærere Mediefagslærere
Log ind
For mediefagslærere Guide til Filmlinjen.dk Kortfilm lærervejledning
Journalistisk doku-forløb lærervejledning Undervisningsplan doku Mål med doku-forløbet
Den observerende dokumentar lærervejledning

Mål med forløbet

I dette forløb er vægten lagt på, at eleverne selv skal producere en dokumentarfilm om en person/et sted fra deres lokalmiljø. De skal opnå en dyb forståelse for genren og filmmediet ved selv at have hands on på genrens koder/konventioner og de filmiske virkemidler. Ved at arbejde med dem får de et detaljeret indblik i, hvordan dokumentaren – og mange andre nonfiktive audiovisuelle formater – fremstiller virkeligheden i bearbejdet form. De får i deres egen produktion selv afprøvet grænserne for, hvad man kan og ikke må, når virkeligheden er råstoffet. Når de arbejder med de dokumentariske konventioner, forstås de i dybden, og eleverne får førstehåndserfaring med, hvordan de valgte virkemidler kan bruges til at vinkle fremstillingen og hermed påvirke tilskueren.

Formål med Journalistisk dokumentarfilm

Formålet med forløbet er, at elever i små filmhold hver producerer en kort dokumentarfilm. Eleverne får færdigheder til at udtrykke sig via filmsproget og opbygger et ordforråd om filmiske virkemidler, især relateret til dokumentarfilm. De indgår i en kreativ proces, hvor de tager individuelt ansvar og samarbejder om et fælles mål: filmproduktionen. Afslutningsvist forholder eleverne sig kritisk til hinandens film med udgangspunkt i de opbyggede erfaringer og relevant teori.

Faglige mål

I forhold til læreplanen for mediefag C, STX lever forløbet op til:

  • Eleverne skal kunne betjene optage- og redigeringsudstyr
  • Eleverne skal kunne i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
  • Eleverne skal kunne anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
  • Eleverne skal kunne arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
  • Eleverne skal kunne tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
  • Eleverne skal kunne forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

I forhold til læreplanen for mediefag B, STX lever forløbet op til:

  • Eleverne skal kunne anvende optage-og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret
  • Eleverne skal i grupper kunne planlægge, gennemføre og distribuere medieproduktioner
  • Eleverne skal kunne anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
  • Eleverne skal kunne anvende mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
  • (Eleverne skal kunne skabe medieproduktioner med en genre-og mediemæssig spredning)
  • Eleverne skal kunne redegøre for forholdet mellem produktionens form og indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
  • Eleverne skal kunne forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

KONTAKT
Station Next
kontakt@filmlinjen.dk
GENVEJE
Forløb
Værktøjer
Guide til Filmlinjen.dk
Cookie indstilinger
OM OS
Rulletekster
Privatlivspolitik
Brugsbetingelser
FILMLINJENS NYHEDSBREV

Modtag email om nye forløb, faglige tips, kurser og konkurrencer