For lærere 7.-10. klasse
Der er ingen tvivl om, at filmproduktion er attraktivt i mange elevers øjne. Hvorfor ikke bruge denne motivationsfaktor i skolens fag?
Formålet med Filmlinjen er at gøre det nemt at arbejde praktisk med filmmediet. Derved styrkes elevernes produktive læring – de bliver bedre til at være kreative og skabe nyt sammen, til at kommunikere, samarbejde og løse problemer. Alt sammen vigtige kompetencer i det 21. århundrede.
I menuen finder du en række færdige undervisningsforløb, som opfylder mål for forskellige fag.
- Hvorfor ikke lade eleverne udforske lokalmiljøet eller -historien gennem en dokumentarfilm?
- Eller sætte dem til at lave en kortfilm i dansk eller engelsk – med eget eller fortrykt manuskript?
- De kan også arbejde genrespecifikt og lave gyserfilm eller mockumentary.
For hvert forløb har vi udpeget de faglige mål, der som minimum opfyldes ved at arbejde med forløbet. Man kan som regel opnå flere mål ved at pege idéudviklingen i en bestemt emnemæssig retning.
Eleverne arbejder i filmhold på 3-6 personer. De får hver deres funktion og dermed ansvarsområde, og Filmlinjen.dk klæder dem på til at klare jobbet gennem videotutorials, artikler og eksempler. Til læreren er der trinvis lærervejledning, der giver dig tips til at planlægge undervisningen og vejlede elevernes løsning af helt specifikke opgaver – fx ideudviklingen eller hvordan en film optages, klippes eller lyddesignes effektivt.
Filmlinjen.dk er tilpasset skolens 7.-10. klasse. Der kræves ingen faglige eller tekniske forudsætninger, og det er gratis at bruge Filmlinjen.dk
Hvorfor produktiv læring med film?
Det er ved selv at have hands on på genrens koder og de filmiske virkemidler, at eleverne opnår en dyb forståelse for genren og filmmediet
Det er i dag svært at forestille sig en verden uden film. Siden filmen for første gang blev forevist et publikum i 1895, er udviklingen accelereret og forbruget lige så, først med biograferne, siden med TV og internettet. Der er levende billeder overalt, og de bruges massivt både i privatlivet, i arbejdslivet og i de senere år i omfattende grad også på uddannelserne.
I nutidens samfund tages det for givet, at elever i skolen skal bruge store mænger tid på at opnå færdigheder og kompetencer inden for tale- og skriftsproget med det overordnede formål at forstå samfundet og aktivt ytre sig. På fuldstændig samme måde kræver det mediesprogstræning at lære at forstå og ytre sig med levende billeder. Man kunne endda vove den påstand, at det kræver endnu mere træning, da film er et multimodalt medie der, som ordet antyder, kombinerer flere forskellige medier og repræsentationsformer.
Det er vanskeligere at lære at producere film, end det er at lære at analysere filmiske værker. Omvendt er det gennem tilegnelsen af de produktive kompetencer, at den dybere forståelse for mediets mange muligheder opstår. Selve skabelsesprocessen, fuskeriet med mediet, har betydning for læringen. Det er ved selv at have hands on på genrens koder og de filmiske virkemidler, at eleverne opnår en dyb forståelse for genren og filmmediet
Man kan derfor argumentere for, at de produktive kompetencer er blandt de vigtigste elementer i elevernes medie- og informationskompetencer – det gør bla. forskerne Kirsten Drotner og Heidi Philipsen i Praksiskatalog. Produktiv læring med film i dansk og de praktisk-musiske fag. Hvordan udvikles praksis.